NuffnangKU

Followers

Thursday, May 21, 2015

Cara Tukar Nama Kenderaan

LoVeNiza Muah:)


As Salam....

Hari tu ditakdirkan Allah,ada la sorang pakcik ni berkenan sangat dengan kereta aku.
Aku pun tak tau kenapa.Mula nya tak de niat aku nak tukar kete kan.Ingat nak settel hutang je
pastu malas nak berhutang dah.

Tapi takdir kan.Masa tengah servis kereta,tetiba pakcik ni tegur.Cantik kete kate nya.
Mak aku pon saje la ckp"A ah nak jual kete ni"
Lepas tu terus hari2 pakcik ni kol cakap minat nak beli.
Dah tu nak murah pulak tu.
Aku pun saje la cakap aku nak jual RMXX,XXX.00

Lepas seminggu pastu dia kol lagi cakap betul2 nak beli.
Disebabkan aku ni memang insan yang baik hati lagi penyayang,
tak sampi hati aku nak menolak hasrta pakcik tu.Maka bincang punya bincang
maka setuju lah aku untuk menjual pada pakcik tu sekian-sekian harga.

Hari yang dinantikan pon tiba.Siyes aku memang tak tahu langsung cara nak tukar
nama keta ni.Sebab tu aku mls jual.sebab aku malas nak pergi Puspakom.Aku malas nak
pi JPJ.Aku malassssssssss nak buat sume2 nie.Tapi TERPAKSA jugak!

Ok sebagai seorang wanita yg very the independent,gituuuuuuuuu
Aku bawak la jugak kete aku ni pi Puspakom.Oh ye sebelum tukar nama,
make sure anda tiada hutang dengan bank yer.Settelkan hutang tu dulu.
Then bank akan clearkan hutamg kita tu dalam masa 3-4hari.










Aku pergi Puspakom Gopeng.Setengah mampos ok aku mencarik tempat nya.
Last2 kol pakcik tu suh tunjuk jalan.Tak ramai sangat la Puspakom Gopeng ni kalau
nak dibandingkan dengan Puspakom Ipoh.Confirm ramai.

Masa ni kete ikut Q tunggu orang Puspakom cek kereta kita.
Supaya kereta kita tu bukan kereta potong.
Sebelum bawak p Puspakom aku dah tukar siap2 num plat yg standard
Pastu tinted pun aku dah bukak sebab aku tak nak problem masa kat puspakom nanti.
Masa kat Puspakom ni kene caj RM31.90.

Lebih kurang sejam menunggu,so dapat lah result nya.
Alhamdullilah kereta aku lulus semua.Tak ada masalah.

Then next step pergi pulak ke JPJ bawak sekali result Puspakom tu.
Sampai JPJ terus pergi kaunter C untuk clearkan hutang dengan bank tu.
SO nanti dalam sistem dia JPJ dia akan clearkan nama bank tu.

Then lepas dah clear kan nama kita.Pergi pulak isi borang tukar nama dengan
borang matikan roadtax.Sebab sekarang ni kene matikan roadtax tu.Then pemilik
baru kene beli insurans baru and buat new roadtax pulak.Gituh.

So roadtax aku tu mati bulan 11.So boleh claim la RM30 lebeh.
Pastu cara nak claim dia nak kene isi borang la,itu lah ini lah
pastu nak kene datang pulak ke JPJ semata2 nak ambik rm30 tu.
Last2 aku cakap malas lah saya nak claim.Tak da masa aku asik nak dtg JPJ jer.
RM30 je pon.Tak pe la.

Pastu tukar nama kene caj RM100.
Dah settel semua,maka selamat lah kereta aku berpindah ke tuan baru.
Wah kesedihan nya daku melihat kereta ku bersama insan lain.



















Maka denga perasaan yang bercampur baur,pergi lah aku mencarik kereta baru
untuk diriku.Pastu sekarang tgh tunggu loan approve lah ni.Pastu stok kete tak da pulak.
Kena tunggu stock sampai sebab aku gatal sgt nak kete warna putih.

Maka nya kereta mak aku lah jadi mangsa sementara tunggu kete Lamboghini aku keluar.
Hahahaha...

Ok so cara tukar nama kereta:
1)Settelkan hutang dengan bank
2)Bawak kereta pergi Puspakom
3)Pergi JPJ tukar nama
4)Settel proses tukar nama

*Geran kereta jangan lupa bawak yer.

Ok sekian panduan untuk uolsss jika ada yang nak tukar nama

Wassalam


1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

MY name