NuffnangKU

Followers

Sunday, October 23, 2011

Apa hukum mencantikkan diri?


LoVeNiza Muah:)


Wanita yang dah berkahwin mesti lah nak cantikkan diri di depan suami nya...

Betul x?AKu lepas kawen ni,mmg dah xjage diri sgt....

Tetibe terasa mcm berdosa nya...Dulu mase anak dara,boleh plak nak mencantik2 dpn

bkn muhrim..skg dah jadi suami,xnk cntik2 plak??

Pangggggg skaliiiii!!



Ok I love u husband....




Saya x mengharapkan kemewahan harta,

tetapi hanya mengharapkan kemewahan iman...

Moge senang kita disana nanti...Insyallah...


Jom baca ni:)


Hendaklah seorang muslimah memperbaiki penampilannya untuk menampakkan nikmat Allah yang telah diberikan kepadanya.“Sesungguhnya Allah senang melihat tanda nikmat yang diberikan kepada hamba-hambaNya.” (HR. Tirmidzi dan Hakim)


Seorang muslimah diperbolehkan untuk menghiasi dirinya dengan hal-hal yang mubah misalnya mengenakan sutra dan emas, mutiara dan berbagai jenis batu permata, celak, menggunakan inai (pacar) pada kuku dan menyemir rambut yang beruban, menggunakan kosmetik alami atau kosmetik yang tidak mengandung zat berbahaya dengan tidak berlebihan.


Dan tentu saja berhias di sini bukanlah dengan maksud mempercantik diri di hadapan lelaki yang bukan mahramnya.Hal yang dapat membantu memperbaiki penampilan seorang muslimah adalah memakan makanan yang bergizi serta tidak berlebih-lebihan dalam makan dan minum.“Makan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan.” (Qs. Al A’raf: 31)


Selain itu juga rajin berolahraga dapat bermanfaat untuk menjaga stamina dan keindahan tubuh serta mempercantik kulit seorang muslimah. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam merupakan teladan yang baik dalam hal ini, beliau pernah mengajak ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha untuk lomba lari (HR. Abu Daud, Nasa’i dan Thabrani)


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

MY name